Critical Reading Series: Deceptions Student Edition

117

{ THE HITLER DIARIES HOAX

huge headline. It read: HITLER'S DIARIES DISCOVERED. Stem claimed it had
found 62 secret Hitler volumes. These covered the whole span of the German
dictator’s rule, from 1932 to 1945. Stem editors boasted that this was “the journalistic
scoop of the post-World War II period.”
2 Everyone wanted to know how Stem got the diaries. In response, reporter Gerd
Heidemann told this story. Just before Hitler shot himself in 1945, he had ordered his
personal papers flown out of Berlin. They were to be taken to his mountain retreat, but
the plane crashed en route. A farmer found the diaries in the wrecked plane and hid them
in a haystack for 38 years.
3 As Stem’s top reporter on Hitler, Heidemann investigated the crash. It took him years
of hard work, he claimed, but in the end, his efforts paid off. Heidemann found proof that
some of the cargo from the doomed plane had survived. Next, he had tracked down the
farmer who had the hidden diaries. Beyond that, Hiedemann’s story was a bit murky. He
refused to say where he found the farmer, who the farmer was, or how Heidemann had
convinced him to give up the diaries. Heidemann couldn’t release this information, he
said, because he had to protect his sources.
4 News of the diaries captured everyone’s attention. As evil as Hitler had been, many
- people were fascinated by him. Since his death, he had been the subject of hundreds of
books. He had also been a popular film subject. By 1980, there were 55 movies about him.
_ So the diaries—if they were genuine—really would be a top story of the post-World War
! IT period.
? 5 At first, many people believed the diaries were real. Certainly the editors at Stern
thought they were. After all, Gerd Heidemann was one of their best reporters. “We have
every reason to trust Heidemann thoroughly,” said Stern’s editor-in-chief Peter Koch.
: 6  Some historians were convinced, too. Hugh Trevor-Roper, a famous scholar, took a
| look at a few samples. “When I turned the pages of those volumes, my doubts gradually
dissolved,” he said. “I am now satisfied they are authentic.”
7 QOthers came to the same conclusions. London’s Sunday Times paid $400,000 for the
right to print the diaries. In Italy, the magazine Panorama also paid a large sum for the
diaries. In France, the weekly Paris Match did the same. And in the United States,
Newsweek indicated interest. At the last minute, however, Newsweek editors had second
thoughts and backed out.
8  That turned out to be a wise decision. Hitler's so-called diaries were a total hoax.
Heidemann had gotten them from a man named Konrad Kujau. It is unclear whether
Heidemann or Kujau masterminded the deception. Kujau was the one who actually wrote
the diaries; Heidemann was the one who brought them to the public. In any case, both
men were guilty of fraud.

¥ r I Yhe news stunned the world. On April 22, 1983, the German magazine Stern ran a




118 | Critical Reading Series: Deceptions

9 At first, it appeared as though Heidemann and Kujau might get away with their crime.
But soon doubts were raised. Skeptics quickly spotted errors in the diaries. Kujau had based
the writings on a 1962 book by Max Domarus. So, of course, he repeated some of the
same errors Domarus made. For instance, one entry has Hitler recalling a meeting with a
top general. The general congratulated Hitler on his 50" year of military service. But
Hitler was only 48 years old at the time. It was the general who had 50 years of service.

©  Kujau also repeated an error about the size of the crowd at one of Hitler's rallies. The
real number was about 130,000 people. Both Domarus and Kujau pegged the number at
half a million. l
I Even when confronted with these errors, the editors at Stern held their ground. They I
had too much invested in the story to give up without a fight. The magazine's reputation
was on the line. Also, it had shelled out $4.1 million to buy the volumes. Editor-in-Chief
Koch flew to New York to defend the diaries. He spoke on national TV. “[ expected the
uproar,” Koch said. “[I] expected that many incompetent people would denounce the i
diaries as fakes. This is because every other publishing house will envy our story.” J
2 But the evidence against the diaries kept mounting. Some people said they knew the '
diaries were phony even without reading them. First, they pointed out, there had never
even been a rumor that Hitler had kept a diary. Rather, it was well known that Hitler ]
hated to write. He almost always dictated his notes or letters to a secretary. Even his one
book, Mein Kampf, had been dictated. So why would he have written so many entries
over such a long time? And how could he have kept it a secret from everyone? James
O’'Donnell, an expert on Hitler, said, “It is beyond possibility that Hitler would have kept
diaries without [anyone] knowing about it.”

0 There were other problems. The handwriting in the diaries was all the same. But in
1944, Hitler barely survived a bombing attempt on his life. His writing arm was badly
injured. The diaries had him penning an entry with no difficulty on the very day of his
injury. Further, near the end of his life Hitler suffered from palsy, a nervous disease. Yet
his handwriting showed no signs of a shaky hand.

4 The diaries themselves were the final giveaway. Kujau wrote the fake diaries in
notebooks bound in imitation leather. Why would Hitler, who could afford the best, use
such cheap notebooks? These books were supposedly kept over a 13-year span. Yet they
did not differ from each other even a little bit. In addition, the pages were unstained,
unworn. That was odd, since the early diaries had to be more than 50 years old. Finally,
there came the chemical analysis. It removed all doubt. The paper and the binding had
polyester fibers that did not come into use until after Hitler’s death.

s The fallout came fast and heavy. Heidemann was quickly fired. “We have kicked him
out,” announced Henri Nannen, the publisher of Stern. “I am now convinced he knew
the diaries were forgeries.” Peter Koch and three other Stern editors also were either fired
or resigned. A red-faced Nannen confessed, “We have some reason to be ashamed.” It
took Stem several years to recover from the scandal and win back its readers.

§ In 1985, Gerd Heidemann and Konrad Kujau were tried for the swindle. They were
both found guilty and sentenced to four years in prison. In his written confession, Kujau
kept his sense of humor. At the end of his confession, in fine Hitler form, he added, “I

P Gl 7 p ol
B TR S L T g L g v

admit having written the Hitler diaries. It took me two years to perfect my handwriting.
[Signed] Adolf Hitler.” <




